Hva sier Office-kleskoden din om merkevaren din?

Er din kleskode ‘uformell’ eller ‘smart casual’ og hva er forskjellen? Koden din kan si mer om merket ditt enn du skjønner.

Som entreprenør og grunnlegger av firmaet vet du at det er i din makt å forme kontorklæringen din slik du passer. Hvis du vil opprettholde de tradisjonelle standardene for formell forretningsklær, kan du gjøre det. Hvis du har det bra med kolleger som har pyjamabunn og flip-flops (så lenge arbeidet blir gjort), kan du også gjøre det.

Men ditt valg i kleskode kan si mer om merkevaren din enn du skjønner. Selv om det virker lite i det store ordningen av ting, er det verdt å ta hensyn til om du bryr deg om lagets produktivitet, moral og bilde.

Kleskoden avslår
Det er ingen rett eller feil kleskode å vedta, men hver kleskode har potensielle styrker og svakheter i dagens forretningsmiljø.

Ifølge en undersøkelse fra OfficeTeam, rapportert av L.A. Times, kjører den gjennomsnittlige kleskoden i USA mot mindre formalitet. Om lag halvparten av toppledere mener at deres arbeidstakeres klær er mindre formelle enn det de hadde på seg for bare fem år siden, med 47 prosent som indikerer at deres arbeidere er dressing “for casually.”

Vi kan se manifestasjonen av denne trenden på alle nivåer. Ta for eksempel JPMorgan Chase, et klassisk Wall Street-firma med mer enn 237 000 ansatte. Finansnæringen har historisk sett blitt ansett som en av de strengeste med hensyn til kleskode, noe som tvinger ansatte til å ha “forretningsmessig: i nesten alle situasjoner. Men JPMorgan Chase har nylig gjort nedovergangen til forretningsmessig casual klær, også.

I den andre enden av spekteret er tech-selskaper som Google, som ikke har noen formell kleskode overhodet. Faktisk er uformell kjole ikke uvanlig i Silicon Valley; Entreprenører der ønsker å bygge avslappede arbeidsmiljøer, hvor ansatte er lidenskapelige om sitt arbeid. Så arbeidsgivere ser altfor masete kleskoder som en distraksjon fra det arbeidet.

Definere vilkår
Din kleskode eller mangel på det, vil ikke gi mye mening, med mindre du bruker riktig terminologi for å beskrive den. De fleste av oss har en god følelse av hva casual eller “smart casual” antrekk er; i en uformell klærinnstilling kan du bære nesten alt du vil, så lenge det ikke er motbydelig. I en smart casual setting vil du ha et fint par jeans og kanskje en polo skjorte eller en fin bluse.

Forretningsformell antrekk, derimot, er også innblandet i oss; for menn, det inkluderer en dress og slips, for kvinner betyr det en pantsuit eller skreddersydd kjole.

Business casual er hvor de fleste begynner å bli forvirret, siden det kombinerer to motstridende vilkår. Men Westport Big & Tall forklarer begrepet konsistent og bemerker at mens det ikke finnes noen universell standarddefinisjon, er det generelle avtalen at uformelle ting som jeans, shorts, T-skjorter, sneakers og sandaler ikke passer.

I stedet kan passende valg variere fra chinos, en polo og loafers, til lær oxfords, med innlagt kjole skjorte og blazer (men ikke slips). På grunn av dette spekteret, og kompromisset det representerer, har business casual blitt et toppvalg for ubesluttsomme selskaper. Det er også fordelaktig fordi det tilbyr så mange alternativer for ansatte; De kan få et rent utseende med billige garderobeskap, men også gå for flere boutiquealternativer, noe som gir et mer polert utseende (selv om det er høyere priser).

Et dobbeltkantet sverd
Den generelle hypotesen er at jo mer formell din kleskode er, jo mer seriøst vil dine ansatte ta sitt arbeid, og jo mer profesjonelle du vil virke for kundene dine. Jo mer uformell kjolen din er, desto mer avslappet og mindre stresset dine ansatte vil være, men de kan også bli lettere distrahert, eller gi et dårlig inntrykk til kundene.

Det har ikke vært mange vitenskapelige studier for å avgjøre hvordan kleskode påvirker arbeiders ytelse, men det er noen sekundære studier å se på. For eksempel var det en undersøkelse som fant ut at bruk av et lab coat kunne forbedre ytelsen på intelligens tester, noe som tyder på at vår ytelse kan påvirkes av den type uniform vi har på seg.

Selvrapporterte undersøkelser indikerer at 61 prosent av folket påpekte at de trodde at deres eksisterende kleskode ikke hadde noen positiv innvirkning på deres produktivitet, og 45 prosent trodde de ville være mest produktive iført klær de følte seg mest komfortable på. Så mange som 12 prosent av de undersøkte hadde vurdert å slutte sin jobb bare på grunn av kleskode, noe som indikerer at folk tar kleskode alvorlig.

Når det er sagt, er det ingen empirisk konsensus om en formell eller uformell kleskode er bedre; Fordi individuelle preferanser og svar på kjole varierer så betydelig, er det nesten umulig å

Author: 8445 Admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *