Unge mennesker vil belønne Brands som tar en stilling

En ny generasjon forbrukere velger å engasjere seg med merkene som deler sine verdier og trosretninger.

Gjennom mye av forrige århundre, annonsering forpliktet folk til å ta hensyn til hva merkene har å si. En håndfull TV-, radio- eller aviskanaler forlot publikum uten annet valg enn å forbruke meldingen som ble kommunisert. Kort sagt, oppmerksomheten var lett å fange, og forbrukerne var maktesløse til storvirksomhetens vilje.

I det 21. århundre står vi overfor en helt ny virkelighet – takket være internett og nær universell bruk av sosiale medier og digitale enheter. I dag står forbrukerne overfor et uendelig antall valg; snu oppmerksomheten til en av de mest verdifulle råvarene. Det er derfor noen av verdens største merkevarer sliter med å forbinde med mennesker på en meningsfull måte, til tross for å bruke milliarder på reklame.

Kraften har skiftet fra merker til folket.
I dag blir nettbasert annonsering i vei for hva folk faktisk ønsker å gjøre med sine liv; om det leser en artikkel, ser på en dokumentar eller surfer på nettet. Som en konsekvens blir annonseblokkeringen den nye normale. Mer enn 12 millioner mennesker blokkerer annonser i U.K alene. Ikke overraskende er den høyeste prisen blant 16-24-åringer. Det tar ikke et geni å innse at denne oppførselen bare kommer til å stige med fremveksten av en digitalt innfødt generasjon som forventer å kontrollere alle aspekter av deres online opplevelse.

Som de fleste ting i livet, er dette åpenbart for mannen eller kvinnen på gatene, men nyheter til markedsavdelingen. Som noen som jobber med å annonsere meg selv: Jeg har opplevd ved førstehånds mengden tid, krefter og ressurser som går inn i å lage en reklamekampanje. Bare for at det skal utføres summert ved å trykke på en knapp av en av mine venner. Ungdoms forsmak på annonsene bidrar også til å forklare meteorisk økning av abonnementsbaserte tjenester som Netflix, Spotify og Twitch. Disse plattformene fungerer som et trygt hus fra den konstante sperren av annonsene.

Unge mennesker er engasjerende med merker som deler sine verdier og trosretninger
I stedet velger de unge å engasjere seg med merkene som deler sine verdier og trosretninger. Faktisk kjøper 64 prosent av forbrukerne over hele verden på tro. Samtidig vil en av to velge, bytte eller boikotte et merke basert på sin stand på et samfunnsmessig problem. Dagens forbrukere er mer informert og bemyndiget enn noen gang før. De har alle verktøyene til disposisjon for å kontrollere forholdet de vil ha med merkevarer. I denne nye informasjonstiden er det ikke lenger nok å formidle en melding, i håp om at den vil resonere. For å forbli relevant må merkene snakke mindre og gjøre mer for mennesker og planeten.

Varemerkene som har en hensikt utover fortjeneste, vil ikke bare overleve, men trives i denne nye alderen av bevisst forbrukerisme. Forskning utført av Havas viser at meningsfulle merkevarer har overgått aksjemarkedet med 206 prosent de siste 10 årene. Opplyste merker gjenkjenner denne virkeligheten og forvandler hele modusen til å møte unge forbrukere som forventer forventning.

Du må bare se på Adidas løfte om å bruke 100 prosent resirkulert plast innen 2024, Unilevers oppdrag for å forbedre helse og velvære for mer enn 1 milliard mennesker og Ikeas ambisjon om å bli klimapositiv innen 2030. Resultatene er også klare for å se: Adidas solgte 1 million sko laget av havplastikk i fjor, Unilevers bærekraftige merkevarer vokser 50 prosent raskere enn resten av virksomheten, og Ikea har sett bærekraftig produktsalg vokse til en kul $ 1,9 milliarder.

Hva betyr alt.
Historisk har en merkevares rolle vært å forenkle folks stadig mer travle liv. I dag er det ikke lenger nok. Unge mennesker forventer at merkevarer går utover å selge produkter, tjenester eller øke profitt for aksjonærer. De forventer at de skal stå opp for noe, for å forbedre liv og å spille en aktiv rolle i å takle global fattigdom, ulikhet og klimaendringer.

Å gjøre godt er ikke bare det riktige å gjøre, men også et kommersielt imperativ. For merkevarer krever dette et trekk fra samfunnsansvar – siden i slike tiltak er det ofte å skille seg godt fra kjernevirksomheten til virksomheten. I sin posisjon må merkene gjøre sine produkter og tjenester på en måte som fordeler mennesker, planeten og fortjenesten ved å ta ansvar for den samlede verdikjeden.

Merkene som klarer å tilpasse seg denne nye virkeligheten, vil ende opp med å bli rikelig belønnet med et naturlig sted i populærkulturen, en dypere forbindelse med forbrukere, næringsvekst og lang levetid.

Author: 8445 Admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *